lördag, april 25

Touch

Framtiden närmar sig...
Jag såg den här filmen om
Perceptivepixel för något årsedan och tänkte att det här kommer att bli framtidens datorer. Tittade även på en föreläsning på TED.com med Jeff Han där han visade en skärm med multitouch teknik. Idag ser vi tekniken i iPhone där man skalförändrar bilder med två fingrar och ett flertal kommandon med multitouch tekink.






När jag funderar på hur framtidens datorer kommer att vara tror jag att de kommer att bygga på en plattskärm med multitouchteknik. Ett inbyggt tangentbord på skärmen som man tar fram när man behöver det och man använder fingrarna för att markera och flytta (istället för mus). När man ritar använder man en penna på plattan. Den tekniken finns redan i
wacoms ritplattor. På en av deras modeller ritar man faktiskt på en skärm.
Medans jag skrev detta inlägg kom framtiden ifatt, när jag såg Microsoft Surface! En bordskiva med multitouch skärm. När man lägger tex en mobil eller kamera på bordet känner den av det och laddar ner bilderna och sprider ut dem på bordet så man kan flytta runt och sortera dem.

Jag gillar det där med ett helt nytt användargränssnitt :)
Framtiden närmar sig....

Kolla Photosynth! Ett program som samlar ihop bilder på nätet och sätter ihop till en "3-D" bild.


***********************************************
Länkisar: Perceptivepixel,
Microsoft Surface, Läs Economist, TED-jeff, TED, Photosynth, YouTube- Photosynt, iPhone, Wacom,
***********************************************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar